Byla to vlastně italsko-španělská manželská dvojice nadšenců této značky, která dokončovala novodobou rekordní cestu od nejzápadnějšího cípu jihu Evropy (portugalské Cabo de Roca) přes celou Evropu a Rusko na Sibiř za Bajkal a zpět. Urazili celkem více než 30 tisíc km za pět týdnů, tedy denní průměr okolo 860 km.
Uvážíme-li, že v případě MGF jde o skutečně velmi malý (d. 3910 mm, š. 1630 mm) sériový sporťák o obsahu 1796 ccm, je to úctyhodný výkon. Vůz je prakticky bez zavazadelníku. Někteří zástupci britského tisku charakterizovali MGF jako vůz vhodný pro sportovní začátečníky, kde se za motor před zadní nápravou dokonce vejde souprava golfových holí s taškou na jedno přenocování, tedy vůz spíše určený na kratší zábavní výlety či sportovní vyjížďky.
Jak patrno z přiložených fotek, naše manželská dvojice skutečně v Rusku a na Sibiři byla (pouštěli nám dokonce videozáznam z televizní reportáže ze Sibiře), a tak jsme ji v Praze pomohli s noclehem pro oba, i s garáží pro jejich červené rekordmanské MGF. Setkání s nimi proběhlo na nejvyšší úrovni, tedy včetně prezidenta českého MG klubu a jeho paní, viz. přiložené fotky, ze kterých je rovněž patrno, že si italsko-španělská manželská dvojice vyzkoušela naši malou červenou Berušku MG Midget Arkley SS.
Dle vyjádření Mary Jo Murillo a jejího manžela Gianvincenza Cantafora vůz absolvoval celou trasu bez poruchy, bez doprovodné podpory a bez jakýchkoliv zvláštních technických opatření, což je obdivuhodné, zejména v podmínkách ruských a sibiřských cest. Šlo o velké dobrodružství s malým vozem. Ten se dá na dnešním trhu zakoupit za 60-120 tisíc korun (podle stavu), takže takovéto dobrodružství si lze pořídit i za relativně malý rozpočet!
Dle slov pana G. Cantafory, který je leteckým inženýrem, vůz před touto jízdou absolvoval výměnu těsnění pod hlavou motoru (notorický problém vozů MGF) a pouze opravu spojky. Jediný, a to v podstatě komunikační problém, jim vznikl, když vypověděl službu palubní cigaretový zapalovač, který jeho žena Mary Jo intenzivně využívala pro nabíjení GPS, mobilu, tabletu a další podobné techniky. Chceme tomu věřit, i když různé příběhy členů registru MGF britského MGCC o spolehlivosti tohoto vozu vždy nejsou přesvědčivé.
Vzhledem k tomu, že oba jezdci dostali jen běžné ruské turistické vízum na třicet dnů, nedostali se, jak původně chtěli, až do Vladivostoku. Tak jsme je utěšovali, že se tam historicky dostali čeští legionáři, kteří zvládli udržet transsibiřskou magistrálu z Moskvy do Vladivostoku po bolševické revoluci celé dva roky. Ve Vladivostoku se nalodili na cestu domů a obepluli téměř celý evropský kontinent po cestě nazpět, prý i s trochou carského zlatého pokladu, který by malé MGF rozhodně neuvezlo. Zavzpomínali jsme si na to, jak se muselo s habsburskou monarchií bojovat, že to měli Češi v rakouské armádě v italských Dolomitech a na Pijávě docela obtížné, než se jim podařilo dostat k české legii v Itálii.
Škoda, že při této letošní novodobé italské historické jízdě nebyl český spisovatel pan Běhounek, který doprovázel známou italskou předválečnou expedici generála Nobilleho. Ta skončila nouzovým přistáním jejich vzducholodě na kře ledové, až trosečníky vysvobodil ledoborec Krasin. Gianvincenzo tuto historii, jako letecký inženýr, dobře znal. Český spisovatel o tom napsal známou knížku Trosečníci na kře ledové, oba jezdci patrně také plánují vydat knížku o jejich zajímavém příběhu.
Popravdě řečeno, přihlédneme-li k některým nechvalným ohlasům na MGF, zejména po smutném skončení značky Rover, k amatérskému nadšení a odvaze obou jezdců, lze tento výkon hodnotit jako důstojnou oslavu počátku výroby tohoto skromného britského sportovního automobilu před dvaceti lety v 90-tileté tradici značky MG, která dnes pokračuje v čínských rukách. Pro nás pecivály je jejich dobrodružství dobrým příkladem, že když se chce, tak to jde a také i určitou výzvou. Cožtak se alespoň vydat na pověstnou dobrodružnou jízdu z nejzápadnějšího cípu Británie (Land´s End na Cornwallu) do nejsevernějšího výběžku Británie (skotský John O´Groats) a zvládnout tu trasu v prosinci za tři dny? Četl jsem o tom a slyšel jsem o tom vyprávět od rakouských účastníků. Nevěříte? Tak to pojďme také zkusit! Naše MGB GT má při dvojici jezdců, na rozdíl od MGF, spoustu místa nejen pro zavazadla, náhradní díly a proviant, ale i pro lyže, protože člověk nikdy neví a ve Skotském Aviemore se tou dobou prý lyžuje!
Komentáře
Nebyly přidány žádné komentáře.