Vítejte na stránkách MG Car Clubu Česká republika!
Tyto stránky jsou určeny všem majitelům a fanouškům automobilů značky MG.
MG Car Club Česká republika je oficiálním národním centrem slavného MG CAR CLUBu založeného již v roce 1930.
Věříme, že Vám tyto stránky pomohou rozšířit si obzory o významné části automobilové historie zvané MG, najít nové informace a třeba i nové přátele.
Budeme Vám vděčni za jakékoliv podněty.

Kalendář

prosinec 2017
PoÚtStČtSoNe
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Kategorie: Novinky, Články

Několik poznámek k výročí MGB GT V8

Několik poznámek k výročí MGB GT V8Letošní rok 2013 je významným výročím pro naše zelené MG B GT V8 z řadové produkce výrobního závodu v Abingdonu u Oxfordu. V srpnu t.r. slavilo své 40. narozeniny, uplynulo právě 40 let od uvedení modelu V8 na trh.

MG B GT V8 (dále jen V8) koncernu British Leyland vstoupilo v roce 1973 na britský a americký trh s dost velkým zpožděním a s dost vysokou cenou na tehdejší dobu (2293 liber), přestože americká reklama k tomuto modelu tvrdila, že „MG je vždy první na scéně a stále o krok kupředu“ (MG First on the Scene And Still One Jump Ahead).

Proč tak pozdě? V roce 1973 byla značka MG již dobrých pár let součástí koncernu British Leyland, který vývoj modernějšího a výkonnějšího sportovního vozu MG záměrně zanedbal – vrcholové vedení nemělo značku MG v lásce a po neúspěchu šestiválcového MGC vsadilo v rámci racionalizace na vývoj nového modelu sportovního Triumphu TR7. Ten však na žádném trhu neuspěl a vedení British Leyland se probudilo, až když soukromý konstruktér Don Costello začal úspěšně montovat do běžných modelů MGB 4litrové motory, nakupované od Roveru (ten byl rovněž součástí seskupení British Leyland) a s menšími úpravami je úspěšně prodával.

img
img

Vedení British Leyland nakonec svou chybu přece jen pochopilo – dosti nepřátelsky zakázalo prodávat motory V8 Costellovi a vývojové oddělení výrobního závodu MG v Abingdonu dostalo za úkol vylepšit co nejrychleji a upravit standardní model MGB GT pro použití 3,5 litrového motoru Rover, který se montoval do tehdy luxusního terénního Range Roveru. Upravený MG B GT V8 přišel na britský trh, myslím, s vtipnou reklamou – „If you’ve just bought a Reliant  Scimitar GTE, Datsun 240 Z or Alfa Romeo 2000GTV, this will ruin your day“ (Jestliže jste si právě zakoupili Reliant  Scimitar GTE, Datsun 240 Z nebo Alfa Romeo 2000GTV, až si přečtete údaje o novém MG B GT V8, přejde Vás dobrá nálada). V reklamě se dále tvrdí, že V8 je „prakticky nejrychlejší věc na 4 kolech ve třídě do 3000 liber“, dosahuje rychlosti přes 200 km/h (přesně 124 mil/h), má výkon 137 koní v 5000 otáčkách, zrychlení na 100 km/hod za 8,2 sekundy, kroutivý moment 193 lb/ft při 2900 otáčkách, vychvaluje se nízká váha hliníkového bloku motoru, nízká spotřeba paliva, zlepšená náprava a pérování, rychloběžka Laycok, brzdy s posilovači, dvojité el. větráky, lehká slitinová kola, radiální pneu, podpěrky hlavy, kouřová skla atd. – bohužel prakticky všechno, co už měla silnější konkurence na trhu, navíc s mnohem větším prostorem a pohodlím řidiče, posilovačem řízení atd., atd. V tomto smyslu se kriticky vyjádřil i renomovaný časopis Autocar.

img

Žádný větší úspěch na trhu se tedy nedostavil, v letech 1973-1974 se prodalo jen asi 2500 kusů (ve srovnání se standardním MGB a GT se za toto období vyrobilo a prodalo okolo 60 tis. kusů). Samozřejmě, jejich cena byla nižší, nižší byla i spotřeba paliva, i když rozdíl od běžného modelu nebyl tak propastný. Pro srovnání, naše nyní 40letá V8 jezdí se zrychlením 8,2 sekundy za 11 l/100 km, náš téměř 20letý Saab 900 Turbo 2l má obdobné zrychlení i spotřebu jako dvakrát starší V8 (zrychlení za 8 sekund, spotřeba 11,3 l/100 km) a náš „pouze“ 8letý Subaru Forester Turbo 2l má též téměř identické hodnoty zrychlení a spotřeby.

V letech 1973-75 však vypukla a probíhala celosvětová energetická a částečně i ekonomická krize, zvýšily se prudce ceny benzínu; což způsobilo, že se běžný kupující zalekl většího obsahu motoru a přešel na menší auta s menší kubaturou i menší cenou. S obdobným problémem se u svých silných kupé i salonů setkali další výrobci, jako BMW a další. Britský automobilový průmysl se v té době dostal do krize, a nejen ten, ale i britské loďařství, letecký průmysl (světové aerolinky zrušily zakázky na supersonický Concord), hutnictví, stavebnictví atd. Řetězově se šířily stávky, nezaměstnanost i snížená koupěschopnost. Tím skončila výroba V8; jeho parametry však i dnes ukazují, že ve své době v některých oblastech předstihl svou dobu, a to i přes obtížnost situace pro konstruktéry MG (prý téměř nulový rozpočet na vývoj, na rozdíl od Triumphu TR7, jehož vývoj disponoval relativně neomezeným rozpočtem).

A život šel dál – přes uvedené potíže na trhu se v roce 1973 dokonce začal vydávat britský časopis Classic Car, který následovala řada dalších, obdobně orientovaných časopisů, začal totiž růst zájem o renovaci, prodej a nákup starších klasických sportovních vozů a historických automobilů. Vozy MG B GT V8 dodnes úspěšně brázdí třeba i venkovské cesty, silnice a dálnice a dobře se prodávají. Přestavby roadsterů MGB na V8 jsou stále populárnější, a to i u nás. Českým Costellem se stal pan Tomáš Strnad, prezident českého klubu klasických vozů (Czech Classic Cars Club). Upravený britský V8 na obrázku poráží nedávno na známém americkém okruhu Kohler International Road Callenge nadupané Porsche a Jaguary.

img

Závěrem tohoto článku bych chtěl laskavému čtenáři položit dvě otázky – jednu technickou a jednu ekonomickou. Jak bylo možná patrno z textu, konstruktéři MGB GT V8 napasovali doslova na těsno silný osmiválec do původního čtyřválcového motorového prostoru MGB GT 1,8 litrů, bez jakýchkoliv úprav. Vzhledem k úmyslně dostatečně zvětšenému přiloženému obrázku motorového prostoru naší V8 bych se chtěl zeptat, jak natěsno (kolik mm odhadem) jsou vzdálená výfuková potrubí od podběhů blatníků. Správná odpověď zní nula milimetrů – neprotáhnete tam ani ten nejtenčí list papíru. Když nevěříte, přijďte si to na Lobeč v příštím roce vyzkoušet, můžeme se vsadit. Druhá otázka je ekonomická, a nelze jí tak přesně jako tu technickou zodpovědět. Zní: za jaký násobek původní ceny (2300 liber) se nyní na britském trhu prodávají MGB GT V8? Správná odpověď nemůže být zcela jednoznačná a zní: trojnásobek až desetinásobek původní ceny; toto rozpětí většinou odpovídá technickému stavu a historii vozidla, třeba částečné závodní úpravy pro okruhy nebo jízdy do vrchu, se kterými jezdili známí jezdci se na aukcích prodávají i přes 25000 liber (ve výjimečných případech přes 100000 liber), běžně prodávané, pojízdné V8 bez žádných renovací a úprav od 7500 liber výše (pro stav vozu se většinou používá normativní stupnice MGOC, například se uvádí condition 1, 2, 3 apod.). Nevím, za kolik se přesně prodávají zábavné verze MGB GT V8 upravené na 4x4, ale na eBay si můžete vybrat i takovéto čtyřkolky v růžové barvě v ceně okolo 10 000 liber (třeba pro manželku na nákup…).

img

print Formát pro tisk

Komentáře rss

Přidat komentář >

Nebyly přidány žádné komentáře.