Vítejte na stránkách MG Car Clubu Česká republika!
Tyto stránky jsou určeny všem majitelům a fanouškům automobilů značky MG.
MG Car Club Česká republika je oficiálním národním centrem slavného MG CAR CLUBu založeného již v roce 1930.
Věříme, že Vám tyto stránky pomohou rozšířit si obzory o významné části automobilové historie zvané MG, najít nové informace a třeba i nové přátele.
Budeme Vám vděčni za jakékoliv podněty.

Kalendář

prosinec 2017
PoÚtStČtSoNe
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Kategorie: Novinky, Články

Historie MG B

Historie MG BMG B je v českých krajích velmi oblíbený a hojně zastoupený vůz. Pojďme se tedy podívat na jeho historii.

MGB Mk I.V roce 1962 nahradil populární MGA typ B. Na tu dobu mělo MGB nadčasový design, všestrannou použitelnost a na konzervativní Angličany bylo prostorné a pohodlné. Do samonosné karosérie roadster s klasickou koncepcí (motor vpředu, poháněná zadní náprava) byla použita vylepšená mechanika předchozího modelu, obsah motoru vzrostl na 1798 cm 3, výkon na 95 HP a převodovka dostala rychloběh. V této prapůvodní podobě zůstalo MGB do roku 1964. Rok 1965 přinesl změny v podobě pětiložiskového motoru a hlavně typ GT, což je kupé 2+2.

MGB GT BerlinettaTypu GT předcházela Berlinetta postavená belgickou karosárnou a představená na začátku roku 1964. Jacques Coune použil za základ MGB Roadster a vytvořil nádherné kupé. Bohužel jich bylo postaveno asi jen 30 kusů. Pro mateřskou továrnu bylo na Berlinettě až příliš změn a tak vzniklo GT, jak ho známe dnes, s použitím většiny karosářských dílů Roadsteru. MGB GT měl navíc modifikovanou tužší zadní nápravu, která přišla do Roadsteru až v roce 1967. Modely roku 62 až 66 měly VIN začínající kódem GHN3, u GT pak GHD3. Následně se měnilo jen číslo a to na 4 a 5. Číselná řada byla vzrůstající, až na modely roku 1980, kdy se měnil celý VIN.

Rok 1967 přinesl dobrou změnu v podobě čtyřsynchronní převodovky, od roku 1968 se začal montovat alternátor a nastaly rozdíly mezi UK a USA modely. Do té doby se odlišovaly modely pro USA v podstatě jen převodovkou bez rychloběhu. Do ukončení výroby v roce 1980 rozdílů dále přibývalo. Vývozní MGB ztrácel ze své krásy i výkonu a poslední modely měly dokonce potupný katalyzátor a jen jeden karburátor Stronberg.

MGBDomovské modely procházely také změnami, ale udržovaly si svůj styl až do roku 1974, kdy dostaly gumové nárazníky a vyšší světlou výšku. MGB tak ztratilo nenávratně svojí původní krásu a utrpěly také jízdní vlastnosti (s výjimkou GT a to jen na sněhu). Vyšší a těžší GT má v zimních podmínkách nesporné výhody. Od roku 1977 se začal montovat zadní stabilizátor, ale dle mých zkušeností to nebylo ku prospěchu.

V roce 1966 se začal vyrábět odvozený typ MGC. Lišil se šestiválcovým motorem z Austin Healey 3000 a jinou přední osou, která musela projít změnou díky velikosti motoru stejně jako přední kapota. Céčko výrazně získalo na síle, zato stejně významně ztratilo na ovladatelnosti. MGCDo roku 1969 se vyrobilo 4544 Roadsterů a 4458 GT. Jeho kladným přínosem byla úprava karoserie pro širší závodní verze GTS nazývaná Sebring. Tato zdařilá úprava se následně začala používat i na čtyřválcích a později i osmiválcích.

V roce 1972 se začal vyrábět, na rozdíl od Céčka, zdařilý typ MGB GT V8. Kratší a lehčí motor Rover V8 nezhoršil jízdní vlastnosti původního „Bíčka“, ale výrazně přidal na dynamice. Váha tohoto celohliníkového motoru je stejná jako u čtyřválce. GT V8 dokázalo pokořit hranici 200 km/h. Škoda jen, že se nevyrábělo v otevřené verzi roadster, ale spousta nadšenců a i firem přestavby Roadsterů na V8 prováděla. Nejzdařilejší prováděla firma Costello, která s nimi začala dokonce před uvedením MGB GT V8 na trh. Costello vyrobil cca 200 kusů V8, GT i Roadster. Ropná krize zastavila výrobu MGB GT V8 v roce 1976. Koncem roku byly vyrobeny ještě dva kusy modelového roku 1977. Výroba se zastavila na 2591 kusech, 1856 chromáků a 735 plasťáků, přičemž do USA se vyvezlo jen sedm kusů z první série. Motor Rover V8 je velice zdařilý a při minimální námaze jej lze vyladit na 200 HP. Dá se upravit i na o dost větší výkon, ale to již vyžaduje větší zásahy. Potkal jsem i MGB GT V8, který se dostal na rychlost 170 mil (272 km/h).

Produkce standardních MGB:

  • 258 308 chromáků Roadster
  • 128 653 plasťáků Roadster
  • 98 237 chromáků GT
  • 27 045 plasťáků GT

V těchto počtech je zahrnuto 751 kusů MGB GT roku 1975 vyrobených k padesátému výročí značky MG a 1422 Limited Edition z poslední rozlučkové série.
Dle mého pohledu nejelegantnější (pominu-li nedostupné kupé Berlinette, které je u mne na prvním místě) jsou vozy roku 62 až 65 a to v barvě Iris blue s tmavě modrým interiérem. Od následujícího roku přišly drobné designové změny. A nejlepší je samozřejmě roadster s motorem V8, který dokáže přes své stáří konkurovat i moderním sportovním vozům.

print Formát pro tisk